گزارش تابناک از موانع پیش روی توسعه معادن کشور؛

شرکت‌های معدنی درآستانه تعطیلی/ ضربه‌ای که دولت به معادن زد 

کاهش تولید و فروش شرکت‌های معدنی بسیاری از فعالان اقتصادی را نگران کرده است دراین میان نیز دولت نیز به جای حمایت، با وضع قوانین و عوارض های مختلف ، قطعی های مکرر برق و پیمان سپاری ارزی آسیب مضاعفی به معادن وارد کرده است که ادامه این روند شرکت های معدنی را می تواند وارد بحران کند.
کد خبر: ۱۲۵۸۱۷۱
|
۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۵ 09 September 2024
|
10062 بازدید
|
۸
 
شرکت‌های معدنی درآستانه تعطیلی/ ضربه‌ای که دولت به معادن زد 
 
به گزارش خبرنگار تابناک، براساس گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، شرکت‌های معدنی بورسی امسال تولید در شرکت‌های معدنی بورس با کاهش ۱۸.۴ درصد نسبت به سال گذشته و ۱۷.۸ درصد نسبت به ماه قبل را تجربه کرده است. همچنین وضعیت فروش نیز دست کمی از تولید ندارد به طوری که آمار‌ها شاخص فروش را نسبت به ماه قبل با کاهش ۲۰.۲ درصدی نشان می‌دهند. 
 
الزام اصلاح سیاست گذاری های مالی
 
بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران درخصوص کاهش تولید و فروش شرکت‌های معدنی بورسی به خبرنگار تابناک گفت: بخش معدن یکی از ظرفیت‌هایی است که اگر حمایت شود درآمد‌های زیادی حتی بیشتر از فروش نفت برای کشور دارد؛ بنابراین طبق آمار مرکز پژوهش‌های مجلس ارزآوری و به دنبال آن تولید کاهش یافته و این مساله روی درآمد‌های دولت اثرگذاشته و درآمد‌های دولت را به طرز محسوسی کاهشی کرده است. 
 
وی افزود: بسیاری از شرکت‌های معدنی بورسی لطمه‌های جبران ناپذیری درچندماهه اخیر خورده اند و لازم است سیاست گذاری‌های مالی اصلاح شود و از سوی دیگر انتظار می‌رود وزارت امور خارجه سعی در برداشتنن تحریم‌ها کند. 
 
شکوری پیمان سپاری ارزی را سد بزرگی بر سر راه شرکت‌های معدنی بورسی دانست و اظهار داشت: مجاب کردن تولیدکنندگان به پیمان سپاری ارزی و مهلت دادن ۴ ماهه دولت به فعالین اقتصادی برای برگرداندن ارز حاصل از صادرات نوعی جفا درحق فعالین اقتصادی است چرا که آنها برای تهیه کالاهای خود ارز را از بازار آزاد و با نرخ ۶۰ هزار تومان تهیه می‌کنند، اما باید با نرخ نیمایی (یا ۴۲ هزارتومان) تحویل دولت دهد.
 
دولت هیچ خسارتی برای قطعی برق به شرکت‌های معدنی نداد
 
رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران قطعی‌های مکرر برق و ناترازی را آفت دیگر شرکت‌های معدنی بورسی عنوان کرد و گفت: ۱۷ هزار مگاوات کسری برق داریم و متاسفانه قطعی برق در صنایع امسال به اوج خود رسید که در این میان شرکت‌های معدنی و بورسی از این قاعده مستثنی نبوده و بسیاری از فعالین اقتصادی نه تنها کاهش تولید داشتند بلکه خسارت زیادی به دستگاه هایشان وارد شده است. 
 
به گفته شکوری، ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار تاکید می‌کند که حق ندارید برق فعالین اقتصادی را قطع کنید و اگر این اتفاق افتاد دولت باید خسارت آن را پرداخت کند این درحالی است که ۳ روز در هفته برق صنایع و شرکت‌های معدنی می‌رود و دولت هم هیچ خسارتی را به صاحبان شرکت ها نمی دهد . 
 
 
وی مالیات بر صادرات را مشکل دیگر این روز‌های شرکت‌های معدنی خواند و ادامه داد: دریافت عوارض‌ مختلف بر سر راه صادرات کمر شرکت‌های معدنی را خم کرده است. به نظر می رسئ دولت بر سر شاخه نشسته و بن شاخه‌های معدن را کوتاه می‌کند که این به معنای آسیب زدن دولت هم به خودش و هم به فعالین اقتصادی است و این امر اثر مستقیمی بر درآمد‌های ارزی و تولیدی کشور دارد. 
 
تصدی گری دولت بلای جان فعالان اقتصادی 
 
رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران درخصوص مشکلاتی که دولت برای شرکت های معدنی ایجاد کرده است، توضیح داد: دولت وظیفه دارد زیرساخت‌های لازم درحوزه‌های مختلف ازجمله توسعه بنادرو جاده‌ها را ایجاد کند، اما دولت به جای اینکه نقش تسهیل گری در ایجاد زیرساخت‌ها برای فعالان اقتصادی داشته باشد بیشتر به دنبال تصدی گری است که نتیجه این امر هم زیان ده بودن اکثر شرکت‌های دولتی یا ناچیزبودن سود اندک آنها را در پی دارد که با عدد بسیار ناچیزی به حیات خود ادامه می‌دهند. بنابراین دولت، خود قوانین مربوط به بهبود فضای کسب و کار را اجرا نمی‌کند و هرگاه هم که به بن بست بخورد از ظرفیت سران قوا برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده و منافع بخش خصوصی را همواره درحاشیه نگه می‌دارد.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
با بالا بردن امتیازات فنی و مالی برای ثبت محدوده های معدنی عملا توان ثبت و انجام اکتشاف برای بخش خصوصی از بین رفتن است. خود دولت خواسته یا ناخواسته در این زمینه هم ایجاد رانت و انحصار نموده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
دولت دکتر پزشکیان هنوز بیست روز نیست که وزراش از مجلس رای اعتماد گرفته اند . این تیتر شما چه معنی می دهد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
اینا مربوط به دولت 13 هست
دولت 13 ا وقتی سرکار بود کل رسانه و صداو سیما واسش تبلیغ کاذب میکردن ولی مردم میدیدن که خروجی عملکرد با تبلیغات متفاوته
الان تازه داره امار دسته گلای دولت 13 در میاد
نمونه بسیار کوچکش همین عشقی رئیس بورس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
منظور "تیتر" این بوده حالا چی ؟؟؟
عماالدین داور پناه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
درود
علی رغم انتقادی که نسبت به وزیر صنعت دارم همانند شما ، ولی مزیت وزیر معدنی بودن آن هستش.شایداین تنها حسن وزیر بتواند گره ای بگشاید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
دمش گرم دولت سیزدهم مرحبا بر دولتمردان دولت سیزدهم تنها چیزی را که بدلیل تصفیه حساب های سیاسی تونستن از دولت سیزدهم رو کنند حدود دو و نیم میلیارد وام رییس بورس بود اونم بعد از شهادت رییس دولت و شوک های ناشی از آن
این مبلغ هم به پای فساد مهدی جهانگیری نمی رسید مردم عاقل باشید
ناشناس
|
Sweden
|
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
بهرام شکوری پرورش یافته یک سیستم رانتی است و هیچ تخصصی در امور معادن ندارد !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
این همان اسب زین کرده است...
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟